BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

JOM SERTAI USRAH!!!













(Gambar Ihsan dari http://www.episodeperjuangan.blogspot.com/)


Salam Cinta Tuhan kepada para pembaca sekalian.... Sudah hampir 2 bulan blog ini tidak dikemaskinikan.Usai peperiksaan berlalu berserta tugasan sebagai mahasiswa menghambat kesempatan waktu untuk mencoret di alam maya ini.Sudah lama hasrat hati untuk menitip sedikit waktu untuk berbicara tentang tajuk ini..."Usrah".Masih
belum terlambat untuk mengucapkan tahniah dan syabas kepada Dewan Pemuda Pas Pulau Pinang kerana melancarkan projek "Jom sertai Usrah".Satu usaha yang baik bagi menarik minat golongan muda menyertai usrah......Saya kira usaha ini harus dicontohi oleh semua persatuan mahasiswa islam di seluruh dunia.Memberi nafas baru kepada usrah yang kini letai dihinjak oleh arus kemodenan, harus digalasi oleh semua pihak samada pimpinan persatuan mahasiswa islam mahupun para ahlinya.Dari pengamatan saya , mahasiswa Mesir rata-ratanya kurang menghayati konsep usrah.Menjadikan usrah sebagai medan menadah kitab dan menuntut ilmu sahaja adalah faktor utama membunuh institusi usrah di kalangan mahasiswa Malaysia di bumi Mesir.Ya,jika ingin dibandingakan dengan usrah dengan pengajian-pengajian talaqqi di luar memang amat berbeza konsep dan cara.Kesalahan memahami konsep menyebabkan banyak tohman berlaku terhadap usrah.....

TUJUAN DAN MATLAMAT USRAH

1.Memberi kefahaman yang benar dan jelas terhadap tasawwur Islam kepada ahli Usrah supaya dapat menentukan sikap dan hukum terhadap sesuatau perkara atau permasalahan.

2.Meningakatakana penghayatan amal islami dan menghidupkan rasa tanggungjawab untuk menjaga dan memepertahankan kemuliaan dan ketinggian ajaran islam samada secara peribadi atau berkumpulan.

3.Menjalin dan mengukuh ikatan Ukhuwwah dan persaudaraan dan memupuk semangat bertindak san berkerja secara berkumpulan.

4.Mendidik,memupuk bakat dan serta mengeluarkan insan-insan yang benar-benar mampu dan teguh pendirian serta sihat tubuh badan,sempurna dan pemahaman ilmu serta akhlak.


Usrah tidak pernah menggabaikan ilmu namun harus DIINGAT usrah bukan medan menuntut ilmu semata-mata seperti pengajian di Kuliah.Usrah medan mempraktikkan ilmu lewat pengajian kita bersama para Masyaikh.
Disini ada beberapa anasir yang boleh dijadikan ukuran terhadap Usrah yang berjaya:

-Di antara tanda kejayaan awal bagi sesebuah USrah ialah kedatangan ahli-ahli ke majlis secra konsisten dan berterusan.Seterusnya dapat dilihat,ahli-ahli sentiasa menghadiri
program -program dakwah,samada pengajian,ceramah atau lain-lain majlis ilmu.

-Seterusnya dapat dilihat ahli terus meninggalkan kebiasaan yang tidak bermanfaat kepada masyarakat dan agama diisi dengan perkara-perkara berfaedah.

Ayuh!!! Kepada semua mahasiswa persatuan islam mari sama-sama meniup nafas untuk menghidupkan roh usrah ,dakwah dan tarbiyyah dimana jua kita berada.JOM SERTAI USRAH!!