BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Entri.....




Assalamualaikum....Alhamdulillah diberi jua kekuatan olehNya untuk menulis di laman maya ini.Sebenarnya tiada alasan untuk tidak istiqamah dalam bidang dakwah walau apa pun mediumnya samada melalui penulisan dan sebagainya (sekadar menemplak diri).
Silibus pelajaran tahun 3 usuluddin Hadis,Univ.Al-Azhar(Banat) banyak mengkisarkan tentang Imam mulia ini samada dari segi manhaj penulisan beliau dalam bidang tafsir dan hadis,hal ini menyebabkan saya tercari-cari siapakah imam yang mulia ini?Saya ingin mengenalinya secara mendalam ,bukan sekadar beberapa karangannya yang saya ingat....Kisah pada bahagian ini yang paling berbekas di hati ketika profil tentang Imam mulia ini dicari.Sengaja ingin berkongsi dengan kalian tentang Allamah Imam Suyuti menceritakan "Pada suatu hari ,aku bermimpi melihat Nabi sallahualahiwasalam seolah-olah aku sedang berada dihadapan Baginda Sallahualahiwassalam.Maka aku menyebut kepada Baginda akan kitab hadith yang baru aku karang iaitu kitab Jam'ul Jawami',aku berkata kepada Baginda:"Adakah kamu mahu aku membacakan kepada kamu sedikit daripadanya?."
Maka Baginda Sallhualhiwassalam berkata kepada ku:"Bawalah kemari hadith itu padaku wahai syeikh.Ini adalah merupakan berita gembira yang lebih besar dan beerti bagiku dari dunia dan seisinya."
Sallahualahiwassalam...
Belajar Hadis bukan untuk suka-suka,biar sampai kepada Rasulullah,biar jadi Saif Sunnah melawan sesiapa yg cuba mencabuli kesucian Hadis dan Sunnah Baginda Sallahualahiwassalam....pesanan untuk diri.